BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, December 12, 2012

mari mengenal ~oral screen~

assalamualaikum.
alhamdulillah terasa nak update sikit blog hat x berapa nak active sejak dua menjak ni. haha
kali ni nak post bnda2 ilmiah sikit,~cewahhh~
nak cita pasai bnda2/appliances yg aku belajar wat kat lab taun ni
taun ni ada bnyak keja lab, semua subject ada practical~buleh kata setiap ari ada keja lab yg kena wat la, hoho.

ni nak cita pasai 1 bnda yg diberi nama ORAL SCREEN ~
oral screen ni aku belajar dalam kelas practical utk subject pedodontics,
so bnda ni kita guna untuk kanak2 la
sebenarnya bnda ni diperbuat drpd acrylic, tp aku belajar kat lab guna wax dulu la, besa la budak bru nak belajar kn hehe, so apa yg aku cerita ni pn x la lengkap mana, sbb aku pn baru ja belajar basic2 pasai bnda ni.

oral screen yg diperbuat daripada acrylic

oral screen ni kita guna untuk correct beberapa jenis oral habit problems;
mouth breathing ~ kanak2 yg bernafas guna mulut
thumb sucking~ kanak2 yg suka hisap jari 
tongue thrusting~ 
lip biting~ kanak2 yg suka gigit bibir
cheek biting~ kanak2 yg suka gigit pipi

oral screen ni juga untuk treatment kepada masalah yg berkaitan gg;
mild protrusion of upper anterior or
anterior teeth proclination~

sebelom2 ni aku x penah tau pon ada bnda2 mcm ni sbgai rawatan awal d pringkat kanak2 untu make sure gigi jadi cantik bila dh dewasa,
mungkin aku yg x penah ambk tau kot,
ka mmg jarang digunakan eh ? -.-"
xpala, sbb tu aku rasa jadi tanggungjawab aku & kawan2 yg len untuk cerita & dedahkan penggunaan bnda2 berkaitan gigi ni, supaya org ramai tau, so nnti boleh la pastikan gigi anak2 anda terjaga sejak kecik ya :)

~my oral screen~

cukup dulu pasai oral screen ni. lps2 ni kalau rajin aku cerita pasal alat2 yg laen lak ok ^_^~

ps: apa yg aku cerita ni hanyalah berdasarkan ilmu yg x seberapa lgi, aku pon msh dlm proses pmbelajaran, so apa yg krg or slh boleh la sama2 btolkan, ada jgk mklumat yg aku  baca & ambik kt bbrpa laman web.

mood; sakit tekak+sakit kepala, mungkin sebab pertukaran musim kot, sejukkkkkkkkkkkk~ >.<"








0 comments: