BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, January 22, 2012

chalazions

ok. memandangkan sy takdak mood untuk study utk next papaer, ANATOMY,
so sy terfikir nak wt research ckt psal penyakit yg penah sy alami before ni.

MEIBOMIAN CYST= CHALAZIONS
mesti ramai yg tak pernah dengar kan?
aku pon sama gak, lepas belajar anatomy tajuk orbit hari tu, baru aku rasa cm dapat tau apa sebenarnya penyakit yg aku operate dulu tu. balek ja trus cari, and tepat sekali.
sgt3 hepi sbb dapat tau penyakit tu selepas belajar kat kelas. terasa cm best nya belajar medic sbb dapat tau mcm2 penyakit. tp xpala. belajar dentistry dpt tau sakit gigi :D

ceritanya cmni, dulu kat bwh mata aku dua2 belah ada cm bngkak. ala2 ketumbit.
tapi kalau ketumbit selalunya bila kita tekan kat benjolan tu rasa sakit kan.
tapi meibomian cyst ni bila ditekan x rasa sakit pon.
cuma apa yg aku alami dulu ; kdg2 mata jd gatal2 & tiba2 kelabu mata, penah plg teruk  paling takleh lupa msa tu tgh jawab PMR , paper apa tah masa tu, tiba2 mata wt hal, kelabu tiba2, hah mmg gelabah la. gosok punya gosok last2 ok balek . alhamdulillah.
semenjak tu trs decide after hbes exam pmr trs nak p cek kat dokte.

p jumpa dokte kat PMC masa tu.
pastu yg aku ingt dya kata ada cyst kat kelopak mata aku. jgn risau. pasni kita operate buang cyst tu
=.=' kecut perut hbes la weeeyyyy nak kena operate, kalau boleh hari tu gak dya nak wt, tapi aku takmau la,
x besedia kot, so 2 3 hari lpas tu baru p wt operation tu.

sat ja masa nak operate tu. duk kat ward pon 1 hari ja.
TAPIIIIII, masa dya nak cucuk ubt kebas tu hanya TUHAN yg tau betapa sakitnya!!!!
serius sakit. kat kelopak mata cucuk. mana tak sakitnya -.-"
sejak tu aku serik nak operate2 lg. TAKMAU dh.

ni hasil kajian yg aku jumpa :D

apakah meibomian gland?

Meibomian gland: One of the little glands in the eyelids that make a lubricant called sebum which they discharge through their tiny openings in the edges of the lids.
The meibomian glands can become inflamed, a condition termed meibomianitis or meibomitis, due to allergyacne in adolescence, androsacea. Chronic inflammation of the meibomian glands leads to cysts, called chalazions. Treatment usually consists of lubricant eye drops, warm compresses to the eyes, and careful cleansing of the eyelids. An antibiotic ointment may be prescribed to apply to the edge of the eyelid.

 haa. lebih kurang mcm ni la mata aku dulu. aku punya cyst tu ada bnyak gak, tp yg nampak jelas 2, 3 bijik ka. tapi kalau x silap aku rasanya dokte ckp dya buang 6/7 bjik gak la semuanya. bnyak kn -.-"
 mata akn jd merah2 + gatal2
semua ni bukan gambar mata aku . haha
gambar tyme operate tak ingt letak kat mana. sbb dah lama sgt 

*next paper; ANATOMY & MICROBIOLOGY
tapi mood exam dah hilang -.-

1 comments:

Anonymous said...

Maaf bertanya. Saya ada juga cyst di bawah mata. Sangat takut nak g operate. Okay tak mata lpas tu? Ada side effect tak? Pls reply me. Email me. Suryani1516@yahoo.com
So curious.